درخشش در پله اول /وقتی که از التهاب یک نقش سربلند بیرون می آیی/ستاره پسیانی و الهام اخوان دوزیست های سینما!
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۲۲۴۶۰
فیلم سینمایی «دوزیست» امروز جزء هفت فیلم برتر از نگاه تماشاگران است.
فیلم سینمایی «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک نژاد جدا از مباحث مرتبط با کارگردانی، فیلمنامه و ... از منظر بازیگری نیز قابل بحث است. اگر به تیم بازیگری برزو نیک نژاد نیم نگاهی داشته باشیم به چند نسل بازیگر متفاوت بر می خوریم که اتفاقا هر یک ستاره های ادوار خودشان بوده و هستند و در این میان برزو نیک نژاد با جسارت تمام ملتهب ترین شخصیت فیلمش را به بازیگری سپرده است که پیش از این در این هیبت دیده نشده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از سعید پورصمیمی گرفته تا جواد عزتی، هادی حجازی فر، پژمان جمشیدی و البته مانی حقیقی از یک سو و از سوی دیگر ترکیب ستاره پسیانی و الهام اخوان نشان از این دارد که اساس انتخاب بازیگر در این فیلم سینمایی بر چند فاکتور متفاوت بنا گذاشته شده است.
نیک نژاد در قدم اول رنگ آمیزی کاراکترها را براساس فیلمنامه اش به دوش بازیگرانی انداخته است که شاید به لحاظ نوع و جنس بازی تنوع بسیاری در اجرای نقش دارند و همین فاکتور کمک کرده است که در یک فیلم سینمایی شاهد بازی هایی با رنگ و لعاب متفاوت به لحاظ جنس و حتی گونه اجرا باشیم.
اینکه ستاره یکی دو دهه گذشته؛ سعید پورصمیمی با این سبک و سیاق در بازیگری روبه رو می شود و در موقعیت داستان ایفاگر شخصیتی فان با شناسنامه ای پر از درد است و از سوی دیگر جواد عزتی در مقام قهرمان قصه برزو نیک نژاد تلخی هایی دوست داشتنی در چهره و بازی اش دارد و هادی حجازی فر با گریم و نوعی دیگر از بازیگری متفاوت با همیشه اش دیده می شود و پژمان جمشیدی این بار در چارچوب مشخص شده ای ایفای نقش می کند و از هرگونه حرکات اضافی خودداری می کند، نشان از این دارد که بازیگری در فیلم «دوزیست» یکی از دغدغه های پر وسواس کارگردان بوده است.
در لحظاتی که درام این فیلم راه می افتد و کار کم کم به تراژدی نزدیک می شود، به یکباره هادی حجازی فر رنگ عوض می کند تا مشخص شود کارگردان «دوزیست» روی نمودار بازیگری در این فیلم طراحی ویژه ای داشته است تا این قصه ی پربازیگر که براساس تنوع کاراکترها در فیلمنامه انتخاب بازیگر داشته است برپایه نوع بازی ها نیز کارگردانی و انتخاب میزانسن شود.
از سویی دیگر در بازی بازیگران زن این فیلم شاهد حضور ستاره پسیانی هستیم که مثل همیشه در ایفای یک رئالیته جادویی، نان سالها بازی در تئاتر را می خورد. جسارتی که نیک نژاد در سپردن ملتهب ترین نقش فیلمش به الهام اخوان دارد، به جسارت کارگردان و تعلیقی که حتی در انتخاب بازیگر برای گم کردن ذهن مخاطب از داستان فیلم دارد برمی گردد.
با ورود شخصیت مریم به قصه «دوزیست» این تصور پیش می آید که قرار است یک داستان انحرافی از زبان این شخصیت به موازات قصه محوری فیلم کلید بخورد اما به یکباره شخصیت مریم نقطه عطف داستان «دوزیست» می شود. تردیدی نیست که دیده شدن در میان این تیم بازیگری برای یک بازیگر تازه از راه رسیده که البته سینما را پیش از این، از پشت دوربین دنبال می کرده است حتما کار راحتی نیست.
اخوان خوب می داند که راهکار دیده شدن در این فیلم، بازیِ به اندازه و عدم خروج از چارچوب کاراکتر است. او در این مقام برعکس دیگر شخصیت ها به واسطه تعریف کاراکتر در قصه، نه فرصت شلنگ تخته دارد و نه نقش به او اجازه بازی اضافه ای می دهد. برعکس بسیاری از بازیگران تازه وارد سینما که از فرصت دیده شدن به اشتباه سود نامرغوب می برند، او در تمام سکانس های بازی اش، اجرایی به اندازه و کاملا دخترانه دارد که تماشاگر را هم به لحاظ جغرافیای قصه و هم جایگاه اجتماعی کاراکتر کمک می کند به خصوص در لحظه ای که شخصیت دوست پسر سابقش حضور پیدا می کند در یک سکانس محدود شاهد این هستیم که او در موقعیتی جدید حتی نوع بازی اش را تغییر می دهد.
اینکه تو بتوانی در این چیدمان ویترین بازیگری، گیلم خود را از آب بیرون بکشی قطعا به هدایت کارگردان و مراقبت از نقش در لحظات مختلف فیلم برمی گردد.
جدا از کارگردانی نیک نژاد که در یادداشتی با تیتر «کارگردانی که به دنبال سیمرغ بازیگرانش می گردد» منتشر شد، بی تردید ریسک کارگردان در استفاده از بازیگر جوان در نقشی با این مختضات نیز قابل توجه است.
پیروز قهرمانی
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سینما پژمان جمشیدی ستاره پسیانی جواد عزتی برزو نیک نژاد هادی حجازی فر دوزیست انتخاب بازیگر برزو نیک نژاد هادی حجازی فر ستاره پسیانی فیلم سینمایی دیده شدن بازی اش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۲۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی «محرمانه لسآنجلس» بالاتر از «پدرخوانده» قرار می گیرد
همشهری آنلاین: تعداد فهرستهای برترینهای تاریخ سینما تقریبا به اندازه تعداد رسانههای معتبر است. اعتبار یک رسانه به نویسندگانش است، رسانه دیگر به قدمتش و یک رسانه هم به گستره وسیع مخاطبانش. وبسایت «راتن تومیتوز» (گوجههای گندیده) هم که نقدهای منتقدان و واکنشهای آنلاین تماشاگران به فیلمها و سریالها را گردآوری میکند، فهرستی از ۳۰۰ فیلم برتر همه ادوار دارد که توسط منتقدان مورد تایید این وبسایت و کاربرانش انتخاب شدهاند. ۱۰ فیلم نخست این فهرست صلاحیت منتقدان مورد تایید این وبسایت و جدیت کاربرانش را کاملا عیان میکند.
۱. محرمانه لس آنجلس (کرتیس هنسن، ۱۹۹۷)نئونوآری معمایی که سیاهی و تباهی رسوخ کرده در جان و روح شهر و آدمهایش را در نهایت استادی به تصویر میکشد و گروه بازیگران نامدارش از جمله راسل کرو، کوین اسپیسی، گای پیرس، جیمز کرامول، دنی دویتو، دیوید استراترن و کیم بیسینگر یکی از بهترین نقشآفرینیهایشان را در آن به نمایش گذاشتند.
۲. پدرخوانده (فرانسیس فورد کاپولا، ۱۹۷۲)هرچه زمان میگذرد، بر تعداد طرفداران و عشاق این شاهکار فرانسیس فورد کاپولا افزوده میشود. نسلهای جدید از دیدنش شگفتزده میشوند و نسلهای قدیمیتر با تماشای آن یاد روزهایی میافتند که سینما بهتر از امروز بود. اپرای گنگستری کاپولا به شیوهای چشمنواز و مسحورکننده داستان یک خانواده گنگستر را روایت میکند.
۳. کازابلانکا (مایکل کورتیز، ۱۹۴۲)مخالفانش آن را عاشقانهای آبکی میدانند و دوستدارانش یکی از بهترین عاشقانههای تاریخ سینما را به نامش سند زدهاند. در هر صورت نمیشود انکار کرد که فیلم مغناطیسی دارد که تماشاگرش را از اول تا آخر با خود همراه میکند و از رابطه ریک (همفری بوگارت) و الزا (اینگرید برگمن) الگویی ازلی و ابدی برای فداکاری عاشاقانه میسازد.
۴. هفت سامورایی (آکیرا کوروساوا، ۱۹۵۴)درامی حماسی که فقط داستانش حماسی نیست. ماجرای نوشتن فیلمنامه، ساخت و اکرانش هم به اندازه داستان خود فیلم حماسی و شورانگیز است. این فیلم صرفا مواجهه گروهی سامورایی با گروهی راهزن نیست. در پس پیرنگ ساده آن داستان واژگونی نظامی طبقاتی نهفته است که با جسارت به خرج دادن تعدادی کشاورز و فداکاری ۷ سامورایی ممکن میشود.
۵. انگل (بونگ جون هو، ۲۰۱۹)داستان شکاف میان فقرا و اغنیا دستمایه فیلمهای فراوانی بوده و تعابیر و تفاسیر سیاسی و اجتماعی گوناگونی از این آثار شده است؛ اما احتمالا کمتر فیلمی مثل «انگل» توانسته با داستانی هیجانانگیز و سرگرمکننده یکی از دیرپاترین اشکال فرادستی و فرودستی انسان را به نقد بکشد. استقبالی که ظرف این چند سال از فیلم شده بیشتر از کیفیت فیلم گویای وضع کنونی جهان و آگاهی انسان امروزی به ساختارهای اقتصادی ناعادلانه آن است.
۶. فهرست شیندلر (استیون اسپیلبرگ، ۱۹۹۳)سال ۲۰۲۳ که «منطقه مورد علاقه» جاناتان گلیزر به نمایش درآمد، در اغلب نقدها به مفهوم «ابتذال (پیشپاافتادگی) شر» برای توضیح و تفسیر آن استناد شد. اما درست ۳۰ سال قبل، اسپیلبرگ در «فهرست شیندلر» نشان داد تنها راه مقابله با هر شر و اهریمنی بر صدر نشاندن انسان فارغ از هر نوع تعصب و افراطیگری است.
۷. تاپ گان: ماوریک (جوزف کوشینسکی، ۲۰۲۳)نه آنقدر زمانی از اکران فیلم گذشته که صلاحیت ورود به جمع برترینهای تاریخ سینما را پیدا کرده باشد، و نه واقعا خود فیلم از چنان کیفیتی برخوردار است که حضورش در جایگاه هفتم ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما مایه تحیر نشود. جز طراحی صحنههای اکشن فیلم که در میان فیلمهای زیرژانر نبرد هوایی واقعا درخشان است، مهمترین امتیاز فیلم حضور تام کروز است.
۸. داستان اسباب بازی ۲ (جان لستر، ۱۹۹۹)وودی و باز لایتر ۴ سال بعد از موفقیت قسمت نخست این فیلم برگشتند و توانستند با داستانی جذاب موفقیتی بیش از قسمت اول در گیشه کسب کنند. در قسمت دوم، ماجراجویی عروسکها ابعاد وسیعتری پیدا میکند و مفاهیمی مثل دوستی و ازخودگذشتگی با تاروپود داستان عجین میشود.
۹. محله چینیها (رومن پولانسکی، ۱۹۷۴)جیک گیتس (جک نیکلسون)، کارآگاه خصوصی لس آنجلسی که متخصص افشای خیانتهای زناشویی است، توسط زنی استخدام میشود تا پرده از راز خیانت شوهرش بردارد، اما هرچه ماجرا پیش میرود، داستان ابعاد پیچیدهتری پیدا میکند و خیانت بزرگتری از سوی سیاسیون به مردم و نسل آینده افشا میشود.
۱۰. در بارانداز (الیا کازان، ۱۹۵۴)فیلم ۸ اسکار اصلی را برای خود کرد، اما بزرگترین میراثش شمایل مرد جوان یاغی و سرکشی است که تاریخ بازیگری را به قبل و بعد از خودش دو نیم میکند. مارلون براندو در نقش تری مالوی استانداردهای جدیدی برای جواناولهای مرد سینما خلق کرد: سرکش، ناسازگار، بدقلق و در عین حال دلنازک و از نظر روحی شکننده.
کد خبر 849738 منبع: همشهری آنلاین برچسبها سینمای جهان کارگردانان سینمای جهان مجله سينماى جهان بازیگران سینما و تلویزیون جهان