در ساخت فیلم دفاع مقدسی تنها می توان به گروه سازنده اتکا کرد
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۳۸۸۵۵
کارگردان«یدو» گفت: همیشه کار سینما را جدی، سخت و پیچیده میدیدم و با خودم عهد کردم که عجله نکنم و آرام قدم بردارم تا به تجربه ساخت اولین فیلم بلند برسم.
به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از ستاد اطلاعرسانی جشنواره فیلم فجر، نشست پرسش و پاسخ فیلم «یدو» با حضور کارگردان، محمدرضا مصباح (تهیهکننده)، ستاره پسیانی، آیدین ظریف، ریحانه آریامنش، میلاد صویلاوی (بازیگر)، مرتضی نجفی(مدیر فیلمبرداری)، عباس عباسی (طراحگریم)، میثم مولایی (تدوینگر)، آیدین ظریف (طراح صحنه) و با اجرای علیرضا غفاری بعداز ظهر امروز یکشنبه 19 بهمنماه در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این نشست، مهدی جعفری کارگردان، درباره انتخاب این قصه برای ساخت فیلم «یدو» گفت: من زاده شهر اهواز هستم و چند سالی میشود که در حوزه دفاعمقدس کار میکنم. روزی ابراهیم ایرجزاد داستان«زخم شیر» نوشته صمد طاهری را به من پیشنهاد داد که بخوانم و اگر دوست داشتم فیلمش را بسازم. ما از این قصه، فیلمنامهای سینمایی استخراج کردیم که حاصل آن «یدو» شد.
مصباح نیز پس از تسلیت برای درگذشت علی انصاریان و تشکر از کادر درمان، درباره ژانر فیلم گفت: فیلم «یدو» ترکیبی از ژانر دفاع مقدس، با نگاهی به حوزه خانواده و توجه به نوجوانان است. سال گذشته درصدد همکاری با مهدی جعفری بودم که در این فیلم شرایط فراهم شد. جا دارد از «بنیاد سینمایی فارابی» و «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» تشکر کنم که اجازه دادند در کنار ایشان کار کنیم. عوامل این کار در سختترین شرایط ممکن کار میکردند و جایگاهشان در سینمای ایران پایدار خواهد بود.
ستاره پسیانی، بازیگر نیز درباره ایفای این نقش که با خودش فاصله سنی زیادی داشت، گفت: من پیشتر سابقه همکاری با مهدی جعفری را داشتم و وقتی با من تماس گرفتند و فیلمنامه را خواندم، بسیار جذب داستان شدم. من در این فیلم نقش کاراکتری که حدود ده سال از من بزرگتر است را ایفا کردم که برایم چالش جذابی بود.
بازیگر فیلم «یدو» افزود: ما شصت روز در گرمای پنجاه و یک درجه در شهر آبادان و در اوج شیوع ویروس کرونا کار کردیم.
جعفری درباره حضور پسیانی در این پروژه و ایفای نقش مادر گفت: در قصه اصلی سن مادر کمی بالا است و ما در جهان فیلمنامه سن مادر را کمی پایینتر آوردیم. ما با چند بازیگر در آن سن و سال تماس گرفتیم که به هر دلیلی همکاری میسر نشد. اما در نهایت ستاره پسیانی پذیرفت و ریسک کرد.
او ادامه داد: ستاره پسیانی تنها بازیگر حرفهای بود که باید بین بازی خودش و بازیگران دیگر تعادل ایجاد میکرد. خوشبختانه همه انرژی گذاشتند و بچههای نابازیگر در کنار ستاره پسیانی با هم به تعادل رسیدند و کار خوبی از آب درآمد.
میلاد صویلاوی، بازیگر نوجوان فیلم «یدو» درباره تجربه حضور در سینما بیان کرد: به لطف آقای جعفری و مصباح چیزهای بسیاری یاد گرفتم و با حضور در این فیلم راهم را پیدا کردم.
ریحانه آریامنش بازیگر خردسال این فیلم نیز گفت: من از بچگی دوست داشتم بازیگر شوم. این فیلم برای من نقطه شروعی در سینما بود و میخواهم مسیرم را ادامه دهم.
عباس عباسی، درباره چهرهپردازی این اثر سینمایی بیان کرد: ستاره پسیانی از همه لحاظ همکاری و همیاری کردند تا بتوانیم به شخصیتی که میخواستیم برسیم. گریم سنگینی روی صورت ایشان انجام میشد و ما از صبر و حوصلهشان ممنون هستیم.
محمد آلبوعلی دیگر بازیگر کودک فیلم گفت: من فکر نمیکردم که فیلم انقدر خوب از آب در آمده باشد. نقشی که من در این فیلم بازی کردم به شخصیت خودم نزدیک بود.
مصباح در ادامه درباره فیلمهایی که تهیه آنها را عهدهدار بوده است، گفت: ما در فیلمسازی غیر از ملاک تجاری، باید ملاکهای آرمانی نیز داشته باشیم. بیشک بحث تجاری مهم است؛ اما اولویت من جنبههای هنری و عقیدتی آثار است. امیدوارم سینما دوباره بازگشایی شود و به فضل الهی فیلمها اکران شوند.
مرتضی نجفی، مدیر فیلمبرداری «یدو» درباره تجربه حضور در این اثر سینمایی، گفت: در مرحلهای که آقای جعفری فیلمنامه را به من پیشنهاد داد بسیار خوشحال شدم؛ چراکه من خودم را مدیون شهدا و خانواده آنها میدانم و با این اثر ادای دینی به آنها کردم. آبادان برای ما تبدیل به شهری الهامبخش شد.
او ادامه داد: در زمان فیلمبرداری فشار کار زیادی داشتیم و بسیاری از بچهها از شدت گرما زیر سرم رفتند. در پایان دوست دارم آرزو کنم که این آخرین جشنواره با ماسک ما باشد.
آیدین ظریف، درباره طراحی صحنه این فیلم توضیح داد: تقریبا تمام فضاهای موجود در فیلم را ساختیم؛ چراکه چهل سال از زمان جنگ میگذرد و ما باید فضا را به آن دهه نزدیک میکردیم.
پسیانی درباره گرفتن سیمرغ جشنواره و انتخاب نقشهای متفاوتش، گفت: تعریفهایی که از بازی من میکنید به منزله جایزه برای من تلقی میشود و گرفتن سیمرغ طبیعتا دست من نیست. من حتما نقشهای متفاوت را انتخاب نمیکنم ، بلکه پیشنهادهای اینگونه به من میرسد. ایفای نقشهای این چنینی و دور از شخصیت خود بازیگر چالش بزرگی برای هر بازیگری به حساب میآید.
میثم مولایی در خصوص تدوین فیلم «یدو» بیان کرد: ما خیلی پیشتر از مرحله فیلمبرداری کار خود را شروع کردیم و درباره مرحله به مرحله کار صحبت و همفکری میکردیم چرا که به دلیل ویژگیهای این فیلمنامه کار متفاوتی پیش رو داشتیم.
او افزود: فیلم ضرباهنگ پایینی دارد و این تجربه چیزهای زیادی به من آموخت. امیرحسین قاسمی که صداگذار کار ما بود، عالی کار کرد و دوست دارم از عزیزانی که کار پست پروداکشن را انجام دادند، تشکر کنم. من در ابتدا مخالف حضور ستاره پسیانی بودم؛ اما با دیدن بازیاش نظرم عوض شد.
جعفری در خصوص آهنگسازی فیلم اظهار کرد: انتخاب بامداد افشار برای من ریسک بود به این دایل که این کار با فیلمهای قبلی که کار کرده بود، تفاوت داشت. من کار آهنگسازی او را قبلا در فیلم «پوست» شنیده بودم و بسیار دوست داشتم. انتخاب این کار برای او هم ریسک بود و این جسارت از جوانی مثل بامداد برمیآمد. ما برای رسیدن به این موسیقی آواهای آبادانی را انتخاب کردیم و به عنوان موتیفهایی در کار استفاده کردیم که به نظرم نتیجه کار مطلوب شده است.
این کارگردان، همچنین با بیان اینکه کار خود را با بازیگری تئاتر شروع کرده است، افزود: همیشه کار سینما را جدی، سخت و پیچیده میدیدم و با خودم عهد کردم که عجله نکنم و آرام قدم بردارم تا به تجربه ساخت اولین فیلم بلند برسم.
او درباره کار با بازیگران گفت: من از بازیگردان برای آثارم استفاده میکنم که در انتخاب و آمادهسازی بچهها به ما کمک کند و اینگونه کار من برای کنترل بازیها آسانتر است.
محمد برادران، درباره جلوههای ویژه، فیلم «یدو» توضیح داد: پست پروداکشن این پروژه بسیار پیچیده بود، چراکه حجم زیادی انفجار و تخریب داشتیم. جدا از بحث جنگ، فیلم تاریخی بود و همه این موارد، شرایط را پیچیده میکرد.
جعفری با اشاره به اینکه این فیلم با سختیهای فراوان ساخته شد، افزود: به دلیل شرایط کرونا در اخذ مجوزها و بسیاری از امور با چالش مواجه شدیم. برای ساخت فیلم جنگی و دفاع مقدس باید بر توانایی خود و گروه حساب کنید، چرا که خیلی نمیتوان بر کمک نهادها و ارگانهای مربوطه حساب کرد.
مصباح نیز در ادامه با بیان اینکه شانس با ما یار نبود و فیلم ما در آخرین روز جشنواره اکران شد، گفت: دوست دارم از اهالی رسانه تشکر کنم که مبلغ فیلم ما بودند و امیدوارم فیلم را بیشتر به مخاطبان معرفی کنید.
جعفری درباره اقتباس از داستان صمد طاهری توضیح داد: در سینما رسم نیست در اقتباس از داستان، نویسنده کتاب حضور داشته باشد؛ اما من با نویسنده کار تماس گرفتم و از او کسب اجازه کردم. البته کار من اقتباس آزاد بوده است.
او در پایان گفت: دوست دارم از همه همکارانم و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین بنیاد سینمایی فارابی تشکر کنم. فیلمسازی بدون کار تیمی، رفاقت و همدلی ممکن نیست.
منبع: شبستان
کلیدواژه: یدو مهدی جعفری جشنواره فیلم فجر ستاره پسیانی دوست دارم تشکر کنم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۸۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار مسکن کارکنان و اساتید
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکبر نصراللهی، رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در نخستین همایش کشوری معماری و شهرسازی در شاهرود اظهار کرد: شاهد تهاجم فرهنگی از نوع مرکز و پیرامون در معماری ایران هستیم. دکتر اکبر نصراللهی گفت: معتقدم، معماری، رسانه است؛ چون هم پیام است و هم ابزار انتقال پیام و هم اینکه مخاطبان انبوه دارد.
این استاد دانشگاه افزود: آنچیزی که رسانه، معماری را از سایر رسانهها متمایز میکند، استفاده از هنر هم در ابزار یعنی نوع معماری و هم در طراحی و انتشار پیام است.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در تشریح تحولات معماری و اثرگذاری و اثرپذیری آن از رشتههای دیگر، گفت: استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی در معمــاری تــا جایــی پیــش رفتــه اســت کــه مفهــوم جدیدی به نام «مدیاتکچر» را موجب شـده اســت به گونهای که در برجها و ساختمانها اخبــار و اطلاعات بــرای مــردم بــه نمایش گذاشته میشود.
وی در اهمیت معماری ابراز کرد: معماری تبلور فرهنگ و تمدن و هنر، روانشناسی و... در هر جامعه است و در طراحی فضای شهری و برنامهریزی نباید از جایگاه مهم آن غلفت شود، اما متاسفانه الان وضع خوبی ندارد و خود ابزار تهاجم فرهنگی شده است.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه هشدار داد: تهاجم فرهنگی از نوع مرکز پیرامون در معماری به صورت ترویج الگوی معماری از غرب به ایران و تهران به شهرستانها، معماری اسلامی و ایرانی را تهدید میکند.
نصراللهی ادامه داد: تقلید کورکورانه و ناشیانه و افراطی از معماری غربی، اختلال در توازان ارتباطاتی و بصری و شبیخون به محیط زیست، حریمها، آرامش، امنیت، زیبایی، توازن، تعادل و معنویت بناها و غلبه بینظمی، ناهماهنگی، فشار روانی، سیطره مادیت و کمیت به زندگی انسان راموجب است.
وی همچنین اضافه کرد: ساختمانهای نازیبا و مغایر با فرهنگ مردم، ناهماهنگی بین ابعاد و ارتفاع ساختمانها، الگوهای طراحی، رنگها، مصالح و فرمهای متفاوت و ناهمگون در عناصر دخیل در سیمای شهر، حقوق اجتماعی مردم را نقض کرده است.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح نقشهای دوگانه رسانه در معماری اظهار : سواد معماری حلقه مفقوده، معماری و شهرسازی است؛ این سواد به مردم محدود نیست، معماران، گروهای دانشی، استادان و متخصصان این رشته بیش از مردم و مسئولان به آن نیاز دارند و باید این مهارت و توانایی ساخت و عرضه متناسب با زیستبوم، فرهنگ و اعتقادات مردم در عین زیبایی و صرفه اقتصادی را داشته باشند.
نصراللهی ادامه داد: رسانهها میتواند مروج معماری غرب و عامل اصلی مصرف گرایی و مدگرایی در معماری و در عین حال راهنما و وسیله برونرفت از این وضعیت باشند. آنها میتوانند مردم را برای انتخاب و خرید بناهای متاثر از فرهنگ غرب ترغیب کنند و یا مطالبه کننده بناهایی منطبق با فرهنگ ایران و اسلامی و یا ناظر قدرتمند برای مقابله با آشفتگی و آزادی بی حد و حصر در این زمینه باشد.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در پایان از استادان خواست از رسانههای کلاسیک، شبکههای اجتماعی و همچنین رسانه معماری برای تصویرسازی صحیح از رشتههای معماری و شهرسازی و بالا بردن سواد معماری مردم و تحقق راهبردهای بازسازی و بازآرایی، توسعه، تمایز، اقبال اجتماعی و سودمندی آن استفاده کنند.
وی در پایان گفت: گروه کشوری معماری و رسانه آماده است با تشکیل موسسه دانشبنیان متشکل از استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، طراحی ساخت ۵۰ هزار مسکن دانشگاه را عهده دار شود.
همایش دو روزه کارگروه کشوری معماری بعد از دو روز بحث کارگروههای مختلف در دامغان، امروز در شاهرود با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون علوم انسانی و هنر در شاهرود به کار خود پایان داد.
انتهای پیام/